Wednesday, October 28, 2009

CuTi............

"Along, antar adik ke sekolah. Cepatlah along, dah lewat ni. Nanti adik kena kutip sampah". "Jap...jap...along tengah siap ni. Ishh...sabor le dik. Tak kemana nye sekolah tu. Kan awal lagi ni. Baru je 7.15 pagi. Apa yang adik nak buat kat sekolah pagi-pagi sangat. Hurmm...makan dulu breakfast ni. Kang sakit lak perut tu."

"Adik, tutup pintu kete tu perlahan sikit.
Along baru je beli kete ni.
Kang along suh naik bas baru tau".


Saban pagi adikku yang bongsu akan terjerit-jerit minta aku menghantarnya ke sekolah. Inilah rutin harianku selama bercuti sehingga 4 Nov 09 nanti. Setiap pagi dan petang, tugasku adalah menghantar dan mengambil adikku yang bongu. Aku mengambil alih sekejap tugas yang biasanya dilakukan oleh ayahku ini. Hanya yang bongsu sahaja yang selalunya dihantar dan diambil. Adik-adikku yang lain pula pergi ke sekolah dengan menaiki bas sendiri.

Selain melaksanakan rutin harian diatas, aku juga banyak menghabiskan waktu cuti ini dengan melayari internet. Mencari, membaca dan mengkaji isu-isu semasa yang berlaku seantero dunia. Terlalu lama rasannya aku tidak "update" diriku ini dengan hal ehwal semasa dunia akibat kesibukan bekerja. Sebenarnya itu bukanlah alasan yang kukuh. Tetapi lebih kepada rasa malas kerana pada waktu bekerja fikiran lebih terfokus kepada perkara-perkara yang bersangkutan dengan kerja. Mungkin selepas ini aku perlu memperuntukkan sedikit waktu untuk membaca akhbar samada secara online, update blog sebagai ruang untukku melontarkan pelbagai idea yang terlintas difikiran serta perkara-perkara lain yang difikirkan bagus selain daripada yang bersangkutan dengan hal ehwal kerja.


Cuti ini juga aku penuhi dengan cuba untuk menghabiskan bacaan dua buah buku yang telah ku beli beberapa bulan yang lalu tetapi masih belum habis dibaca iaitu "Taqwa" tulisan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan "Rich Dad Poor Dad" tulisan Robert Kiyosaki. Dua buah buku yang membawa aku untuk mendalami, memahami, menyelami serta mengamalkan dua nilai yang berbeza intipatinya. Buku "Taqwa" lebih banyak mengupas soal-soal ibadah kita kepada Allah s.w.t keran yang membezakan setiap daripada kita di akhirat kelak bukanlah harta atau pangkat dunia yang dimiliki, tetapi ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. Inilah yang akan menentukan darjat kita samada tinggi atau rendah disisi-Nya.


Buku "Rich Dad Poor Dad" pula mengupas persoalan kewangan peribadi individu. How to make the money work for you rather than you work extremely harder for money. Most of the people only work for money to pay taxes etc. Only small people know how to make the money work for them. Seronok membaca buku ini kerana penulisannya yang santai, tidak terlalu berfakta dan lebih kepada pengalaman penulis iaitu Robert Kiyosaki sendiri. Masih dipertengahan jalan dan insyaallah aku akan berusaha untuk menghabiskan bacaan sebelum kembali semula ke kolej. Membaca buku ini kadang-kadang menyuntik satu semangat yang berkobar-kobar dalam diriku untuk berhenti makan gaji dan memulakan perniagaan sendiri. Kerana apa yang diceritakan lebih kepada perniagaan dan sepertimana kita sedia maklum, Islam sendiri menyatakan 9/10 rezeki datangnya daripada perniagaan. Tetapi pada hari ini begitu ramai yang berlumba-lumba untuk makan gaji termasukkan diriku sendiri. Aku bertekad untuk terus mendalami hal ehwal yang berkaitan dengan perniagaan dan insyaallah sekiranya Allah s.w.t membuka pintu hati dan memberikan kekuatan, aku juga ingin memiliki perniagaan sendiri suatu hari nanti. Doakanlah yang terbaik buat diri ini.

***********************

Melarikan diri seketika dari Kota Metropolitan Kuala Nerang adalah saat yang sukar digambarkan keindahannya. Fikiranku bebas sebebas bebasnya dari memikirkan hal ehwal yang bersangkutan dengan kerja dan sebagainya. Walaupun ada dua tiga perkara yang perlu aku fikirkan dan laksanakan pada musim cuti ini, tetapi ianya tidaklah terlalu membebankan. Aku memiliki ruang waktu yang lebih banyak untuk melaksanakan perkara-perkara yang lebih bercorak peribadi. Mudah-mudahan cuti yang panjang kali ini akan memberikan manfaat berharga buat diriku serta dipenuhi dengan unsur-unsur yang berguna.

No comments: