Friday, October 31, 2008

hooreyy

Hari ini bersamaan 31 Oct 2008 adalah hari terakhir para pelajarku menghadapi Peperiksaan Akhir Matrikulasi Semester 1. Peperiksaan ini bakal menentukan samada mereka layak atau tidak untuk meneruskan pengajian di semester II nanti. Aku hanya mampu berdoa dan berharap agar semua pelajarku berjaya mencapai kejayaan yang cemerlang sepertimana yang diidam-idamkan.
**************
Paper Matematik dan Kimia Kertas II dikatakan paling susah sekali. Itu menurut para pelajar. Tetapi menurut aku dan juga guru-guru lain, paper tersebut tidaklah sesusah mana. Cuma soalan-soalan yang agak "tricky" dan bentuk soalan yang agak mengelirukan sekiranya dibaca tanpa merenung secara mendalam mungkin antara faktor yang menyebabkan ianya begitu susah dimata para pelajar. Memang kuakui, paper Matematik Kertas II terutamanya terlalu banyak tipu muslihat. hahaha....Tipah tertipu jugak akhirnya. Tetapi aku tetap yakin, bagi pelajarku yang telah berusaha dengan gigih, Insyaallah kejayaan pasti akan memihak kepada mereka. Aku selalu berpesan kepada mana-mana pelajarku, sebagai manusia kita hanya mampu mentepkan matlamat, berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat tersebut dan percaya akan kebolehan diri untuk mencapai apa sahaja yang dikehendaki. Selebihnya kita serahkan kepada Allah kerana Dialah yang menentukan segalanya. Sekiranya kita beroleh apa yang kita kehendaki,panjatkan kesyukuran kepada-Nya. Sekiranya tidak, janganlah kita terus berputus asa kerana setiap perkara yang berlaku itu pastinya mengandungi 1001 hikmah yang kita sendiri tidak tahu. Kejayaan dan kegagalan yang dikurniakan kepada kita itu sebenarnya adalah satu ujian. Janganlah kita terus bongkak dan lupa diri apabila berjaya dan jangan pula kita menyalahkan tuhan dan diri sendiri sekiranya usaha yang kita lakukan tidak mendatangkan sebarang hasil. Berfikirlah secara mendalam, lakukan muhasabah dan penilaian diri yang berterusan serta berusahalah sedaya mampu untuk meningkatkan kualiti diri ke tahap terbilang dari semasa ke semasa.
****************
Bermula esok para pelajar akan cuti semester. Ada diantaranya yang pulang ke kampung halaman masing-masing dan ada yang tidak dapat pulang kerana terdapat sebahagian pelajar yang jadual peperiksaan MUET mereka jatuh pada waktu cuti ini. Kesian...kesian.... Sepertimana para pelajar yang tidak dapat bercuti, aku juga begitu. Waktu cuti ini aku telah ditugaskan oleh Bahagian Matrikulasi untuk menanda kertas peperiksaan yang akan berlangsung di Kuala Lumpur. Aku akan bertolak ke sana pada pagi 4 Nov 2008 dengan menaiki penerbangan MAS dari Alor Star ke KL. Aku berharap agar dapat menyempurnakan tugas tersebut dengan baik dan jayanya.
*****************
Semalam seorang Ibu kepada seorang pelajarku telah menelefonku ketika aku tengah leka bersantai sambil menonton cerita di saluran ASTRO. Ibu kepada pelajar tersebut agak resah kerana tidak dapat menghubungi anaknya kerana menurutnya panggilan yang dibuat tidak berangkat. Banyak soalan-soalan yang diajukan kepadaku bertanya mengenai perkembangan anaknya sepanjang menghadapi peperiksaan akhir ini. Menurut Ibu tersebut lagi, anaknya sering mengadu tidak dapat menjawab soalan-soalan peperiksaan dengan baik dan agak "give-up" untuk meneruskan pengajian di sini. Aku hanya mampu menjadi pendengar yang baik dan meyakinkan Ibu tersebut bahawa Insyaallah anaknya pasti boleh mendapat keputusan yang cemerlang kerana aku kenal sangat dengan pelajar tersebut. Tidak perlulah aku ceritakan siapa beliau disini.
*****************
Sebagai seorang guru, walaupun kadangkala sikap pelajar amat memeningkan, kutabahkan juga hati untuk berhadapan dengan semua karenah itu. Kadang-kadang aku hampir "give-up" terutamanya kepada pelajar yang tidak ada kesedaran untuk belajar bersungguh-sungguh, cepat putus asa, terlalu melayan emosi dan sebagainya. Tetapi selepas meneliti semula "title"ku sebagai seorang guru, aku terus menginsafi bahawa diri telah dipertanggungjawabkan untuk mendidik dan aku harus kuat untuk berhadapan dengan segalanya. Teringat cerita jepun "Great Teacher Onizuka", sedikit sebanyak menyuntik inspirasi untuk aku terus berusaha bersungguh-sungguh demi melahirkan pelajar yang bukan sahaja unggul dari segi akademiknya tetapi bergemerlapan sahsiah mereka.


2 comments:

ain said...

Selamat Bertugas... Semoga menjadi pendidik yang cemerlang dan terbilang... InsyaAllah...

googler said...

Although from different places, but this perception is consistent, which is relatively rare point!
nike dunk