Wednesday, November 24, 2010

New Career...

Selamat kembali semula ke blog setelah berkurun lamanya aku tidak mengemaskini blog ini. Susah benar untuk menjadi seorang penulis yang beristiqamah. Lebih suka 'bloghop' atau membaca blog-blog lain yang dirasakan berfaedah untuk diri sendiri. Amat menyukai blog individu yang suka menulis pengalaman kehidupan seharian berbanding blog yang hanya memaparkan fakta-fakta which sometimes it's really boring.

Tidak sangka sudah hampir 5 bulan aku berada di dunia pekerjaan baru. Sesuatu yang mencabar tetapi menarik. Mengimbau episod perjalanan silam, aku memulakan kerjayaku sebagai seorang 'Trainee Engineer' disalah sebuah syarikat multinasional. Kerjayaku di syarikat tersebut hanya bertahan selama satu tahun setengah. Aku memutuskan untuk berhijrah ke tempat lain setelah mendapat dua tawaran baru yang juga memberiakan dilema untuk aku memilihnya. Samada meneruskan kerjaya di sektor swasta atau memasuki sektor kerajaan. Pada ketika itu aku memperoleh dua tawaran pekerjaan dari sektor yang berbeza. Satu daripada Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan satu lagi daripada Motorola.

Akhirnya tawaran kerjaya sebagai seorang 'Lecturer' oleh MARA kuterima. Dan bermulalah langkahku meninggalkan kota metropolitan Kuala Lumpur dan berhijrah ke Kuala Nerang, Kedah. Aku ditempatkan di Kolej MARA Kuala Nerang, Kedah dan diberikan tanggungjawab untuk mengajar subjek Fizik kepada pelajar-pelajar matrikulasi dan foundation UniKL. Kerjayaku disana hanya bertahan selama tiga tahun setengah sahaja dan kini aku telah berhijrah ke dunia baru.

Pada tanggal 25 Julai 2010, aku telah melapor diri sebagai seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik di Jabatan Perkhidmatan Awam dan kini ditempatkan di Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Bukit Kiara Kuala Lumpur. Alhamdulillah, aku bersyukur kepada Allah swt di atas nikmat melimpah ruah yang dikurniakan oleh-Nya selama ini despite all the challengges throughout my life.

Apa yang penting, aku akan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik dan menyerahkan segala-galanya kepada Yang Maha Esa. Aku yakin dengan segala ketentuan-Nya. Setiap cabaran dan dugaan itu sebenarnya adalah ujian untuk menjadikan kita lebih matang dan lebih baik dari sebelumnya. Dan setiap yang berlaku itu tersembunyi 1001 hikmah yang hanya Allah swt sahaja yang mengetahui. Janganlah kita mudah bersangka buruk dengan Allah swt sekiranya kita berhadapan dengan masalah kehidupan yang amat mencengkam. Bersabarlah dan serahkan segala-galanya kepada Yang Maha Mengetahui.

Aku gembira dengan apa yang aku lalui sekarang. Hidup ini sungguh indah bergantung kepada bagaimana kita mentafsir perspektif kehidupan kita ini. Aku akan terus berusaha untuk meletakkan diri pada tahap terbaik, InsyaAllah......

1 comment:

Unknown said...

Saya Husnah dan saya mengambil masa saya keluar untuk memberi keterangan Ibu Amanda kerana dia akhirnya menawarkan saya. sebuah
Saya dan suami saya masuk ke hutang yang sangat besar dengan Bank dan kami mencari pinjaman dari syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua datang ke sia-sia. sebaliknya mereka membawa kita ke dalam lebih banyak hutang meninggalkan kami bankrap sehingga saya datang di kenalan dengan Ibu Amanda, yang menawarkan pinjaman. Sekarang kita telah akhirnya menetap hutang kami dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tersisa dari pinjaman. Anda boleh menghubungi dia hari ini untuk pinjaman apapun dan jumlah.
Hubungi Ibu Amanda melalui salah satu email berikut. amandarichardssonloanfirm@gmail.com atau amandarichardson686@gmail.com atau anda boleh menghubungi saya melalui email saya untuk arahan lebih lanjut ikmahusnah@gmail.com